Esittely

Mikä ihmeen Keliakianuoret?

Jos olet 16-30-vuotias jonkin paikallisen keliakiayhdistyksen jäsen ja tarvitset gluteenitonta ruokavaliota keliakian tai muun syyn vuoksi, kuulut automaattisesti myös Keliakianuoriin. Tarkoituksena on järjestää nuorille mielekästä toimintaa eri puolilla Suomea.

Tapahtumissa tavataan vertaisia ympäri Suomen, jaetaan vinkkejä gluteenittomasta elämästä ja saadaan vertaistukea. Oleellisessa osassa on yhdessä tekeminen, gluteeniton herkuttelu ja hauskanpito!

Keliakianuoret on osa Keliakialiittoa.

Keliakialiitto

Keliakialiitto on valtakunnallinen potilasjärjestö, jonka tavoitteena on edistää keliakiaa ja ihokeliakiaa sairastavien sekä muiden gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien henkilöiden ja heidän läheistensä hyvinvointia.

Keliakialiitto vaikuttaa yhteiskunnassa aktiivisesti siihen, että keliakiaa sairastavilla ja muilla gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevilla on hyvät edellytykset hoitaa sairauttaan ja elää täysipainoista elämää.

Keliakialiiton sivuilta löydät mm. tietoa keliakiasta sairautena, ohjeita gluteenittomaan ruoanlaittoon sekä vinkkejä ravintoloissa asiointiin ja matkailuun.

Tule mukaan toimikuntaan!

Keliakianuorten toiminnan takana on Keliakianuorten toimikunta, joka suunnittelee ja toteuttaa toimintaa. Toimikunta koostuu vapaaehtoisista, järjestöhommia harrastuksenaan tekevistä nuorista. Vuonna 2024 toimikuntaan kuuluu kolme jäsentä ympäri Suomea (listattuna alla). Uusia innokkaita tekijöitä kaivataan. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä.

Vuonna 2024 Keliakianuorten toimikuntaan kuuluvat:

• Arto Hanttu, Joensuu (puheenjohtaja)
  • Janita Alanko, Ylöjärvi
  • Pauliina Leppänen, Helsinki

CYE (Coeliac Youth of Europe)

AOECS (Association of European Coeliac Societies) on eurooppalaisten keliakialiittojen kattojärjestö, johon kuuluu 35 keliakialiittoa ympäri Eurooppaa. CYE (Coeliac Youth of Europe) toimii AOECS:n alla samaan tapaan kuin Keliakianuoret Keliakialiiton alaisuudessa.

Näkyvin osa CYE:n toimintaa ovat vuosittaiset kansainväliset kesäleirit eli CYE Summer Campit. Leirejä on järjestetty jo vuodesta 1999. Kestoltaan leirit ovat noin viikon mittaisia ja ne järjestetään joka vuosi eri maassa. Järjestäjinä toimii useimmiten paikallinen keliakianuorten järjestö. Summer Camp on mitä mahtavin tapa tutustua nuoriin ympäri Eurooppaa!

CYE:n sivuilta löydät myös matkailuvinkkejä ja paikallisten keliakiajärjestöjen yhteystietoja.

Keliakialiiton logo, jossa on kolmesta vinoneliöstä koostuva tähkä, sekä teksti Keliakialiitto.
Keliakialiiton logo
Keliakianuorten logo, jossa ympyrän sisällä on kolmesta vinoneliöstä koostuva tähkä, ja ympyrän ympärillä teksti Keliakianuoret.
Keliakianuorten logo
Coeliac Youth of Europen logo, jossa teksti CYE, Coeliac Youth of Europe ja vieressä ympyrän sisällä gluteenittoman tuotteen merkki.
Coeliac Youth of Europen logo